הסיפורים מאחורי השירים

בחרו משורר/ת מתוך הרשימה המלאה:

מאיר אריאל - תמונה

לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ / מאיר אריאל

את השיר 'לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ' כתב מאיר אריאל בהיותו בן 29, במהלך מלחמת יום כיפור, בשנת 1973. הפלוגה בה שירת מאיר אריאל הגיעה עד לעיר המצרית סואץ, הממוקמת בקצה הדרומי של תעלת סואץ, שם התמקמה למשך מספר חודשים.
פיורד בנורבגיה

אל תבוא אלי עם כל האמת / אולב האוגה

פיורד הינו תופעת טבע שנוצרת על ידי קרחון הגורם להצפת עמק במי ים. לרוב, הפיורדים מוקפים צוקים. אחד מהפיורדים היפים בעולם הוא פיורד הרדנגר במערב נורבגיה (בתמונה), האזור בו חי ויצר המשורר אוּלָב הָאוּגֶה (1908-1994)
יונה וולך 529 כל הזכויות שמורות ליעל רוזן

מה למשוררת יונה וולך ולאיילה בצוקים

על מיטת חוליה במחלקה 39 א' בתל השומר, העניקה יונה וולך ריאיון אחרון, ימים ספורים לפני לכתה בספטמבר 1985. על השאלה, "איזה מפגש הטביע בך חותם חזק?", ענתה: "עם אלוהים. פגשתי את אלוהים, וחיי נהפכו על פיהם".
צילום - אביש שאר ישוב

לארוג שירים – על השיר "להיות אורג" של ארז ביטון

השיר 'להיות אורג' של המשורר ארז ביטון (מספרו המצוין 'נופים חבושי עיניים'), הוא עוד ״דוקומנטציה לירית״ של שנות נעוריו בבית חינוך עיוורים בירושלים. אל בית החינוך נשלח מעיר ילדותו, לוד, לאחר שהתעוור מפיצוץ רימון בהיותו בן 11. ארז אמנם עיוור אך חש היטב את המבט המשפיל מצד המנהל והמבקרים כאשר אין לו שום יכולת להגיב או להישיר מבט אל עבר הצופים בו.
תמונה טובה של אלתרמן

"עוד חוזר הניגון" – על מהפכת אלתרמן בשנות ה 40

שירו של נתן אלתרמן 'עוֹד חוֹזֵר הַנִּגּוּן' הפותח את ספרו הראשון 'כּוֹכָבִים בַּחוּץ', מפסגות השירה העברית, פורסם בשנת 1938, כשאלתרמן בחור צעיר בן 28. הייתה זו פריצה מטאורית שסימנה גם את סוף עידן הכוכבים הוותיקים בשירה – ביאליק וטשרניחובסקי.
image004

שיר־שיעור קצר באמפתיה

השיר 'קצר' הוא מאותם שירים שכדאי לשמור בכיס, לתלות על המקרר או לשנן בעל פה. המשוררת רחל חלפי, ילידת 1939, מצליחה לתמצת בשיר הקצרצר הזה, שני עקרונות חשובים מאוד. האחד, שכל אדם הוא עולם ומלואו, עם אותם עומקים ומורכבויות, גם אם הלבטים, הפחדים והתקוות שלו, שונים משלי. החלוקה לצודק וטועה, טוב ורע, אמיתי ושיקרי, היא שגויה, מתעתעת ומרחיקה בני אדם זה מזה ("מֵאַחוֹרֵי כֹּל חַלוֹן מוּאָר / מִסְתַּתֵּר סִפּוּר חַיִּים / לֹא פָּחוֹת / עָמֹק / מִשֶּלִּי").